dinsdag 30 december 2014

Parijs Brest Parijs 2015

Zo op de rand tussen het oude en nieuwe jaar is een mooi moment om na te denken over de plannen voor 2015.


Mijn grote doel voor 2015 wordt Parijs-Brest-Parijs. Deze tocht van 1200 km, zal van 16 t/m 20 augustus plaatsvinden. Kleine handicap is dat deze afstand in 90 uur afgelegd moet worden. 1200km/90uur komt op een gemiddelde van 13,3 km/uur. Valt mee, maar er is ook nog tijd nodig om te eten, te slapen, verkeerd te rijden en niet vergeten, de laatste 25 km te rijden die de tocht langer schijnt te zijn dan die 1200km. Om daar te komen zal er een boel getraind moeten worden. Allereerst moet ik de brevettenserie van 200, 300, 400 en 600 km in deze volgorde fietsen. 

Kom ik aan mijn voorlopige planning:

Datum
Startplaats
Afstand
28 februari
Twisteden
200km
28 maart
Zwolle
200km
4 april
Merselo
200km
25 april
Zwolle
300km
9 mei
Merselo
300km
22 mei
Zwolle
400km
6 juni
Zwolle
600km

Gelukkig is er dit jaar een zeer uitgebreide brevettenkalender. Dus ruimte genoeg om nog data te ruilen indien nodig, of extra brevetten te rijden. De ruimte tussen de laatste 600km en Parijs-Brest-Parijs moet natuurlijk nog zinvol ingevuld worden, maar ik moet ergens beginnen. De 200km van Twisteden staat nog met potlood. Beetje afhankelijk of we nog echt veel winter gaan krijgen en of ik de komende weken vooral fietsend of hardlopend ga doorbrengen.

Spannend! Het lijkt me een fantastische tocht om te rijden. Van 1987 t/m 1999 heeft mijn vader deze tocht gereden, totaal 3x uitgereden in mooie tijden. Ik heb zoveel verhalen gehoord, nu ga ik het zelf ervaren. Gek, hoe je beeld veranderd wanneer je zelf fietst. Ik herinner me nog dat we een keer mijn vader naar een tocht brachten, we reden met de auto in de stromende regen. Vraagt mijn moeder: “Ga je echt fietsen met dit weer”. ”Ja”, zei mijn vader, “als ik niet de enige ben, dan start ik gewoon.” Weer is niet te plannen, tijdens 40 uur fietsen valt er zeker een keer een bui op je hoofd, wat maakt het uit om ermee te starten? Toen vond ik het gek, nu zou ik hetzelfde doen.  Net als ’s nachts fietsen, wie verzint het? Maar het is zo heerlijk, vooral rond zonsondergang en zonsopkomst.

Eerst maar zorgen dat ik veilig, zonder blessures, met voldoende kilometers in de benen in augustus in Parijs aan de start kom te staan.

2 opmerkingen:

  1. Gaaf voornemen; zojuist een aantal andere blogs gelezen. Goed bezig! ben nu al benieuwd naar je verslag van PBP.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet nog niet goed wat ik ervan mag verwachten, maar het lijkt me bijzonder om mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen