zondag 12 juni 2016

Brevet Mooi Nederland 600km

Onderweg van Lelystad naar Harderwijk

Vrijdagavond 27 mei 2016, om 20:00 uur start ik in Merselo aan het rondje "mooi Nederland". De laatste echt lange rit voor de Dutch Capitals Tour in juli. Deze 600 km heb ik al 2x eerder gereden, met slechtere weersverwachtingen en minder kilometers in de benen. Denk ik er nu te makkelijk over? Hoe je het ook draait, 30/40 uur op de fiets is een eind, een heel eind.

Zoals vaak, ga ik weer te snel van start, de eerste 150 km wind mee van Noord Limburg naar Zeeland. Volgens planning dus te vroeg in Goes. Er staat een gemiddelde van ruim 26 op de teller. Ik zou beter moeten weten. Vervolgens vergeet ik in Goes bij de stop mijn batterijen van de GPS te wisselen, dus na nog geen half uur op de fiets mag ik stoppen. Ik fiets vanaf hier alleen verder. De Zeelandbrug over, pffff, wat een eind met wind tegen. Ik herinner me een jaar dat ik hem over vloog. Maar, denk ik, wind tegen tot morgenochtend in Hoorn en daarna wordt het beter (wens van de gedachte). Het weer is goed, toch een van de eerste keren dit jaar dat ik kort-kort kan rijden. De zonnebrandcrème kan weer uit de kast. Mooi fietsen in Zeeland, langs Brouwersdam (wind), mooie beelden met de vliegers boven zee. Op naar Delft. Een tussenstop om wat te eten, inmiddels reed ik met Jurian, die zijn eerste 600 wil rijden. Samen is het goed te doen met de wind, maar het tempo is niet meer om over naar huis te schrijven, het is zwaar met de wind, die eigenlijk niet eens zo hard is in vergelijk met  2013 en 2014.

Pondje bij Rozenburg
Na Delft, een fijn verzorgde stop bij JP, de avond en de duinen in. We stoppen te lang, het tempo is laag. Dit gaat een lange zit op de fiets worden. De duinen is leuk fietsen, lekker rustig in de avond, op wat konijnen na en de kustplaatjes geven een gezellige afwisseling met de donkere stukken. In Noordwijkerhout stoppen we even bij de Stay-Okay, eigenlijk zou ik het liefst een bed opzoeken, het fietsen gaat moeizaam.

De nacht is saai en Jurian heeft het zwaar. Voor Berkhout besluit Jurian dat het genoeg is. Hij rijd mee naar de benzinepomp en belt zijn hulptroepen. Hij heeft bijna een mooie 400 km gereden en ik mag er nog 200. Niet aan denken. Hoopvol vervolg ik mijn tocht, het wordt licht, het koudste deel van de nacht ligt bijna achter me en denk ik heel hoopvol, het zal toch een keer klaar zijn met de tegenwind. Het waait niet enorm hard, maar ik ben er klaar mee. Ik draai de Houtribdijk op en kom bedrogen uit. Wind tegen. Ik probeer met Jan mee te rijden, maar het wil niet meer. De dip is te groot, de nacht was te lang en ik ben moe en heb pijn. In een slakkentempo vervolg ik de 30 km dijk en trotseer ik de wind. De DCT schrijf ik al af, als dit al ver is, hoe wil in dan 1425 km volbrengen? 

Vanaf mijn bankje kijk in naar de Batavia
In Lelystad plof ik neer op een bankje en overweeg ik mijn opties.Zal ik stoppen? Het is nog een eind en mijn dip wil niet verdwijnen. Ik bel naar huis en stap gewoon weer op de fiet. Wat is deze 600 km zwaar! Bij de (gesloten) Bataviawerf mag ik gebruik maken van een toilet, wat heerlijk dat er mensen zijn die van regeltjes af willen wijken als je vertelt waar je mee bezig bent. Dat geeft nieuwe energie. Ik besluit dat ik een keuze heb, stoppen of doorgaan. Maar doorgaan betekent ook gaan fietsen, doorfietsen, want in dit sukkeltempo moet ik nog langer op mijn pijnlijke zitvlak doorbrengen. Ik verhoog mijn tempo, stop op een mooi plekje voor een ontbijtje en fiets weer door.
Ontbijtplekje in Harderwjk
Het gemiddelde blijft laag en de hoop dat er ooit nog een beetje wind uit een goede hoek gaat waaien heb ik opgegeven. Stukje bij beetje kom ik dichterbij. Ik geniet bijna weer van het fietsen over het mooie stukje Posbank. Ben de wanhoop nabij als ik het spoor bijster raak in Nijmegen, waar het centrum is afgesloten ivm een evenement. Heerlijk appelgebak bij de Heksendans. Nog een mooi stukje Duitsland met wat heuveltjes, die me wel eens zwaarder zijn gevallen. Well, het is aftellen, nog een paar kilometer en dan is ook deze rit achter de rug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten